G-1FMKSJRXCE

افسردگی بعد از تعطیلات چیست؟ و چه نشانه‌هایی دارد

7 minutes

قبول دارید تصور رفتن به تعطیلات حتی می تواند از خود رفتن به تعطیلات هم لذت بخش‌تر باشد؟
می‌دانید چرا؟ چون منتظر رسیدن روزهای آزادی و فراغتی هستید که در تعطیلات قرار است تجربه کنید.

ولی آیا برای شما پیش آمده است. که تازه از سفرتعطیلات برگشته باشید. حالا یا تعطیلات آخر هفته یا آخر سال بوده باشد. واز لحظه ای که درب ورودی خانه خود را باز کرده اید؛ و هنوز چمدان خود را باز نکرده، با چمدان دیگری سروکار داشته باشید: چمدانی از احساسات غم و اضطراب یا ترس و افسردگی؟ یعنی برخلاف انتظار خود در انتهای تعطیلات آنطور که تصور میکردید احساس خوبی نداشته باشید. و احساس کنید؛ دیگر چیزی برای ادامه وجود ندارد.

اگه تجربه همچین احساسی را داشته اید. شما ممکن است ” افسردگی بعد از تعطیلات ” را تجربه کرده باشید. در واقع بازگشت از مسافرت به خانه می تواند سخت تر از آن باشد که مردم فکر می کنند. به ویژه اگر بیش از چند هفته است که به سفر رفته اید.

“افسردگی پس از تعطیلات “واقعی است و می تواند کاملاً ناتوان کننده باشد .

در این مقاله قرار است به نشانه ها ونحوه مدیریت آن بپردازیم ، پس به این احساس خود اعتبار بدهید و بدانید که میتوانید به خودتان کمک کنید.

چرا بعد از تعطیلات علائم افسردگی داریم ؟

هر کسی میتواند بعد از تعطیلات در برگشت به روال عادی زندگی خود با چالش روبه رو شود ، اگه از تعطیلات خود آنطور که توقع داشتید استفاده نکردید یا برای آینده تعطیلات دیگری را برنامه ریزی نکردید ممکن است احساس پوچی و بی انگیزگی داشته باشید ، بپذیرید که این احساسات رایج هستند ولی در واقع اکثر مردم تمایل دارند که احساس شادی و خوشبختی بیشتری را قبل از تعطیلات تجربه کنند و نه بعد از آن !!!

یک منبع تحقیقاتی معتبر در سال ۲۰۱۰ تفاوت احساس شادی و خوشبختی را در دو گروه از افراد بررسی کردند ، گروه اول که قصد سفر و گذروندن تعطیلات را داشتند احساس شادی بیشتری را نسبت به گروه دوم که قصد گذراندن سفر در تعطیلات را نداشتن گزارش کردند ولی سطح شادی برای هر دو گروه در پایان تعطیلات یکسان بود .

این تحقیق نشان می دهد که میزان بالای خرسندی و شادی از تعطیلات میتواند کوتاه مدت باشد وحتی با پایان تعطیلات منجر به احساس گوشه گیری برای فرد شود که این احساس کناره گیری می تواند فرد را دچار احساس افسردگی کند .

اگر احساس می کنید هنگام بازگشت به خانه ،ممکن است افسردگی بعد از تعطیلات را تجربه کنید ، شاید خوب باشد که قبل از شروع تعطیلات ، چند قدم پیشگیرانه بردارید .

علائم افسردگی بعد از تعطیلات

نشانه های افسردگی بعد از تعطیلات :

اصلا غیر عادی نیست؛ که بعد از تعطیلات شما کمی احساس غم واندوه و ناامیدی را تجربه کنید. ولی افسردگی بعد از تعطیلات می تواند؛ نشانه های دیگری داشته باشد.

بعضی از علائم رایج که ممکن است بعد از تعطیلات تجربه کنید :

  • استرس
  • ناراحتی
  • اضطراب
  • خستگی
  • عدم تمرکز کافی
  • کج خلقی و تحریک پذیری
  • بی انگیزگی
  • مشکلات در خواب

اقداماتی که به پیشگیری از افسردگی بعد از تعطیلات کمک میکنند :

۱: قبل از ترک خانه آن را مرتب و تمیز کنید :

قبل از رفتن به سفر چند ساعتی را وقت بگذارید برای جمع کردن تختخواب و قرار دادن ملافه های تازه روی تخت خود ، آماده گذاشتن حوله های تمیزدر حمام و مرتب کردن دورو بر و آشپزخانه وشستن ظرفها ، بردن زباله ها به بیرون از خانه و …
بازگشت به یک خانه منظم و تمیز یکی از چیزهایی است که می تواند تفاوت خوبی در حالات و احساسات ما پس از برگشت از سفر ایجاد کند به این دلیل که شما از کارهایی که به محض رسیدن به خانه باید انجام بدهید نمی ترسید .

۲: قبل از سفر، رویدادی را برنامه ریزی کنید که هنگام بازگشت به خانه منتظر آن باشید :

یکی از دلایلی که ممکن است؛ افراد بعد از تعطیلات علائم افسردگی را تجربه کنند. این است که احساس می کنند؛ برای مدتی دیگر چیزی برای تفریح و داشتن شور و شوق وجود ندارد.

یک راه خوب برای اینکه احساس ناامیدی در پایان سفر نداشته باشید. این است که برنامه ای سرگرم کننده داشته باشید؛ تا منتظر زمانی باشید، که به خانه باز می گردید. مثلا برنامه ریزی کنید. بعد از بازگشت، یک عصرانه یا یک شام با دوستان وآشنایان خود دور هم باشید؛ تا با هم فیلم ببینید. یا یادگاری ها وعکس هایی که از سفر دارید؛ را با آن ها به اشتراک بگذارید. یا اگر سوغات و هدیه ای برای آن ها تدارک دیدید به آنها بدهید.

توجه داشته باشید که لازم نیست یک رویداد گران قیمت را برنامه ریزی کنید چون معمولا بعد از سفر به اندازه کافی هزینه های صرف شده زیاد بوده است و همچنین لازم نیست این قرار فوراً صورت بگیرید ، هفته های بعد از تعطیلات می تواند با کارهای عقب افتاده و کارهای مربوط به خانه پر شود و یک ماه آینده ممکن است زمان ایده آلی باشد. برنامه ریزی یک رویداد به شما یادآوری می کند که سرگرمی و تفریحات شما به اتمام نرسیده است .

۳: در سفر خود برای استراحت وقت بگذارید :

در واقع برنامه های زیادی برای تعطیلات خود در نظر نگیرید. بسیاری از مردم در سفر آنقدر خودشان را مشغول میکنند تابتوانند از اوقات فراغت خود بیشترین استفاده را ببرند اما بر اساس تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۲ افرادی که تعطیلات آرام تری را سپری میکنند، بعد از تعطیلات ، از سطوح بالاتری از سلامتی و آرامش نسبت به افرادی که کمتر استراحت دارند گزارش می کنند ، پس خوب است برای استراحت ، خواب کافی و آرامش در روزهای سفر برنامه ریزی داشته باشید .

۴: عکس های زیادی بگیرید و برای خود یادگاری و سوغات بیاورید :

یکی از راه های بازگشت به واقعیت بعد از تعطیلات این است که تا جای ممکن سفر خود را با عکس گرفتن ثبت کنید وخوب است بعد از بازگشت آن ها را چاپ کنید و آلبومی از سفر خود داشته باشید .

یادگاری های سفر که همراه با خود می اورید هم میتواند یادآور روزهای خوبی باشد که گذراندید .

غلبه برافسردگی

به خود یک روز گذار یا استراحت بدهید:

بسیاری از مردم تصمیم دارند که بیشترین استفاده را از زمان تعطیلات خود ببرند و از سفرهای خود در اواخر عصر جمعه یا آخرین روز تعطیلات برگردند و صبح فردا، روز کاری خود را شروع کنند. در صورتیکه قرار دادن یک روز استراحت به شما کمک می کند تا قبل از بازگشت به روال معمول خود ریلکس کنید، چمدان های خود را باز کنید و لباس های سفر را بشویید و جابه جا کنید و خرید های لازم برای خانه را انجام دهید و…

پس سعی کنید. حتما حداقل یک روز استراحت قبل از شروع روز کاری داشته باشید. مثلا تاریخ برگشت به خانه را به جای جمعه عصر ، عصر پنج شنبه برنامه ریزی کنید. یا به جای ۱۳ فروردین ۱۲ فروردین به خانه باز گردید .

۶: برای سفر بعدی خودتون تحقیقات کنید:

حتی، اگر برای یک سال دیگر قصد سفر ندارید. ولی باز هم خوب است؛ برای سفر آینده خود برنامه ریزی کنید. و گزینه های مناسب را بررسی کنید. داشتن ایده هایی برای تعطیلات بعدی، می تواند به شما یادآوری کند که همیشه چیزی برای انتظار وجود دارد.

سخن پایانی

خوب است که در انتهای این مقاله به جمع بندی آنچه گفتیم بپردازیم ؛ در واقع افسردگی پس از تعطیلات عبارت است از احساس ناامیدی و اندوهی که فرد پس از تعطیلات احساس می کند چون بازگشت از مسافرت به خانه می تواند سخت تر از آن باشد که مردم فکر می کنند .

در حالی که افسردگی پس از تعطیلات یک نوع افسردگی شناخته شده نیست ، ممکن است در آینده به افسردگی مزمن منجر شود. بپذیرید که احساس اضطراب یا استرس بعد از پایان تعطیلات امری رایج است ، اما می توانید اقدامات لازم را برای پیشگیری یا تسکین این احساسات تا حد ممکن انجام دهید.

بهترین راه برای از بین بردن افسردگی پس از تعطیلات این است که به خود اجازه دهید در تعطیلات به طور کامل استراحت کرده وبه آرامش برسید. داشتن برنامه برای سفرهای آینده یا برنامه ریزی برای چیزهایی که بعد از سفر باید منتظر آنها باشید؛ نیز به شما کمک می کند تا با ناامیدی که هنگام پایان سفر احساس می کنید ، مقابله کنید.
بازگشت به خانه ای تمیز می تواند به شما کمک کند که بهتر به زندگی عادی خود برگردید.

اگر علائم افسردگی همچنان ادامه داشت یا احساس کردید که قابل کنترل نیست. به دنبال حمایت حرفه ای از روانشناس باشید. چون درست است؛ که پایان تعطیلات معمولاً غم انگیز و ناامید کننده است. اما افسردگی پس از تعطیلات نباید بیش از چند روز طول بکشد.

هشدار!

این مطلب صرفا جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه‌ی رفع مسئولیت یازمگزین را مطالعه کنید

در حال ارسال
بررسی کاربر
5 (2 رای ها)
رتبه بندی نظرات 0 (0 بررسی ها)
منبع https://psychcentral.com www.healthline.com www.tourradar.com
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

در حال ارسال